Seksiä tarjolla tarinat eroottiset homo

seksiä tarjolla tarinat eroottiset homo

Vähitellen myös muu orientin erotiikkakirjallisuus tuli tutuksi länsimaissa. Ja kun länsimaissa alettiin julkaista yhä pornahtavampia "tositapahtumiin" perustuvia itämaiden kuvauksia, oli orientin oletettu hillittömyys haaremilaitoksineen laajasti länsimaailman tiedossa.

Hämeen-Anttilan mukaan islamilaisen maailman erotisointi johti siihen, että luvun seksituristien virrat suuntautuivat Turkkiin, Pohjois-Afrikkaan ja Egyptiin.

Etenkin homot etsivät idästä vapautuneempaa yhteiskuntaa. Kun sitten turistit ja eritasoiset tutkijat lähettivät länteen kuvia ja kuvauksia pääasiassa itämaiden prostituoiduista, oli länsimaailman näkemys orgioihin taipuvaisista muslimeista täydellinen. Vastaavasti monet eurooppalaisiin seksituristeihin tottuneet marokkolaiset luulivat kaikkia länsimaalaisia homoiksi. Yksi orientin kuvaajista oli kuuluisa suomalainen tutkimusmatkailija Georg Wallin hänellä on nimikkokatu Helsingin Kalliossa.

Wallinin kirjoitukset olivat ajan tyylin mukaisia - hän naiskenteli noin vuotiaiden prostituoitujen kanssa ja lähetti näistä tutustumisistaan selvityksiä Suomeen. Hämeen-Anttilan mukaan Wallinille kelpasi kaikki: Hämeen-Anttila kuitenkin ikään kuin ymmärtäväisesti muistuttaa, että Wallin oli yhtä innostunut ilotytöistä myös Euroopassa.

Orientin muuttuminen länsimaalaisten silmissä eräänlaiseksi seksuaalisuuden vapaavaltioksi ei ollut aivan tuulesta temmattua, vaikka luvun pornografiset kuvaukset olivat elosteluineen hieman yliampuvia. Hämeen-Anttilan mukaan islamilainen maailma oli perinteisesti vapaamielisempää ja tämä mahdollisti myös länttä laajemman eroottisen kirjallisuuden.

Hämeen-Anttilan kirja keskittyy pääosin keskiajalta säilyneisiin tarinoihin ja oppaisiin. Keskiajalta on säilynyt pääasiassa kahdenlaisia kirjoituksia: Uskonnollinen kirjallisuus kertoo miten ihmisten olisi pitänyt elää ja juuri näitä elämästä vieraantuneita kirjoja nykyajan fundamentalistit käyttävät Hämeen-Anttilan mukaan ohjenuoranaan.

Toisaalla ovat keskiajan ns. Niin tai näin, Hämeen-Anttilan kirja siteeraa näitä hillittömiä kirjoja huomattavasti enemmän kuin imaamien käytösoppaita.

Ja hyvä niin, sillä Hämeen-Anttilan kirja on hauska ja kaikkea muuta kuin ahdasmielinen. Itse asiassa vaikka lähdekritiikki on hyvää pitää mielessä, keskiajan islamilaisia seksioppaita tai Tuhannen ja yhden yön tarinoita kirjoitettiin juuri viihtymistarkoituksessa ja siinä mielessä niitä on hyvä nytkin lukea. Toki niissä oli ajalle tyypillisiä opetuksia ja varoituksia naisten kavaluudesta ja uskottomuudesta, mutta yhtä kaikki, uskottomuuden kaikki muodot on sitten kerrottu yksityiskohtaisesti kaikkien lukijoiden ja kuulijoiden iloksi.

Niin, tiesittehän, että jos jostain löytyy uskollisena pysynyt vaimo, niin hänellä ei ole vain ollut tilaisuutta olla uskoton. Kirja on hyvä opas ikiaikaisiin ajattelutapoihin - ja käytäntöihin. Jo keskiajan islamilaisessa maailmassa "tiedettiin", että mustat miehet ovat kyvykkäämpiä ja että heillä on parempi varustelu. Varustelun koko ja laukeamisen hitaus sekä kyky uuteen aktiin nopeasti edellisen jälkeen tuntuvat olevan jatkuvia teemoja tässä kirjallisuudessa.

Myös esileikkien tärkeys tuodaan koko ajan esille - jopa itse profeetta on sanonut, että esileikit erottavat ihmisen eläimestä. Ja piristeitäkin käytettiin reippaasti, niin viiniä, hasista kuin tyrmäystippojakin. Eräskin opettaja riehui hasista liikaa nautittuaan penis kädessä luokkahuoneessaan ja aiheutti luonnollisesti skandaalin - lööppiin olisi mies päätynyt nykyaikana. Oikeastaan ainoa keskiaikaisen eroottisen kirjallisuuden jonkinasteinen tabu näyttää olleen oraalinen seksi.

Tosin Hämeen-Anttila ei osaa selittää, miksi oraaliseksistä ei kirjoitettu. Sen sijaan anaaliseksi oli hyväksyttävää ja sitä kuvataan kirjallisuudessa runsaasti. Vaikka uskonto kielsi avioliiton ulkopuolisen seksin ja siten myös homoseksuaalisuuden, käytännössä homosuhteet olivat yleisesti sallittuja. Anaaliseksi oli kirjallisuuden mukaan normaalia myös heterosuhteissa.

Hämeen-Anttila selvittää pitkään homoseksuaalisuuden historiaa arabialais-islamilaisuudessa ja päätyy näkemykseen, jonka mukaan homoseksuaalisuuden hyväksyminen tuli islamilaiseen kulttuuriin luvulla Persiasta. Persian hovikulttuurissa oli puolestaan antiikista juontuva homoeroottinen perinne.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että arabit olisivat sankoin joukoin ryhtyneet homosuhteisiin, vaan että homoseksuaalisuus nähtiin yhtenä hyväksyttynä osana miesten välistä seksielämää. Sen sijaan naisten välisiin suhteisiin - eli "hinkkaamiseen" - suhtauduttiin kielteisemmin.

Islamilaisen maailman eroottisen elämän lisäksi Hämeen-Anttila kertoo lyheysti islamin alkuajoista ja arabien noususta alueensa valloittajiksi. Tähän liittyy oleellisesti Koraanin syntyminen ja myös sen sisältämät seksuaalisäännöt. Kallen homosivuja lukiessa avautuivat epäilemättä myös monen heteron silmät. Koska sivut ilmestyivät osana heteropornolehteä, niiden voidaan ajatella raivanneen homoseksuaalista tilaa keskelle heteroseksuaalista ala kulttuuria.

Erityisen merkittävää tämä oli, kun ajatellaan Kallen levikkiä ja lukijakuntaa. Suomalaisen aikuisviihteen veteraanin Timo Korpin kirjasta Lihaa säästämättä selviää, että Kallen levikki oli parhaimmillaan   kappaletta ja että pornolehtien pääasiallinen lukijakunta koostui ammattikoulun käyneistä 18—vuotiaista poikamiehistä.

Heistä monet kohtasivat ensimmäiset homonsa ehkä juuri Kallen sivuilla. Seksikeskeisyyden vuoksi Kallen ja sen oheisjulkaisun Mossen vastaanotto oli hyvin negatiivista varsinkin Seta-lehdessä , joka teki kaikkensa muuttaakseen vallitsevia ennakkoluuloja esimerkiksi aids-kriisin keskellä ja torjuakseen epidemiaa. Seksikeskeisillä jutuillaan Kallen voidaan toki väittää tehneen homoille karhunpalveluksen, koska jutut vahvistivat heterojen keskuudessa muutenkin vallinnutta mielikuvaa puskissa panevista peppupojista.

Seksikeskeinen ihmiskuva oli Kallessa universaali, ja lehti pyrki osaltaan taistelemaan meidän kaikkien naimaluvan puolesta. Tässä jutussa tarkastelen Kallen homosivujen sisältöä sekä suhdetta muihin suomalaisiin homolehtiin ja kentän toimijoihin. Materiaali koostuu vuosina — julkaistuista Kalle -lehdistä, joiden rinnalle nostan poimintoja myös Ysikutosesta ja Seta-lehdestä.

Sen jälkeen homot vilahtelivat ja ennen kaikkea vilauttelivat kaikissa selaamissani Kansalliskirjaston Kalleissa aina vuoden loppuun saakka. Pornon sijasta sitä voisi kutsua esileikiksi, joka valmisti Kallen lukijoita siihen, mitä jatkossa olisi luvassa ja miksi.

Minua sykähdyttävät täsmälleen samat diskorytmit kuin ketä tahansa vähän alle vuotiasta. Kun soulin syke jymisee Helsinki Clubin tai minkä tahansa muotidiskoteekin kaiuttimista, kylmät väreet kulkevat välittömästi pitkin selkäpiitäni.

Ne ovat rytmejä jotka vievät väistämättä mukanaan, tanssittavat — ja kiihottavat! Silmäni etsivät sopivaa partneria ravintolasalin pimeässä.

Löydän etsimäni silmät, katseen joka kääntyy hetkeksi pois… mutta palaa hetken kuluttua arasti takaisin minuun päin. Minä haluan hakea hänet tanssilattialle, olla hetken hänen partnerinsa, löytää yhteisen rytmin, tuokion mittaisen läheisyyden… Mutta minä en voi sitä tehdä — en sen ihmisen kanssa, jota nyt katson syvälle tummiin, arkoihin, kauniisiin silmiin.

Me emme saa rakastella. Me emme saa koskettaa toisiamme. Minä en saa, sillä tuo suloinen olento on poika, samaa sukupuolta kuin minäkin. Vajoan tympääntyneenä tuoliini ja kaipaan kauas Suomesta, Kööpenhaminan [homoyökerho] Madame Arthuriin, Amsterdamin lukuisiin klubeihin, Las Palmasiin, Caprille…. Vuoden Suomessa kahden miehen rakastelu ei toki ollut enää laissa kiellettyä, mutta asenteiden ahtauden vuoksi samasukupuolisen rakkauden liikkumatila tuntui kirjoittajasta yhä tavattoman pieneltä.

Heteroravintolassa ei sopinut olla avoimesti homo, ja yleinen mielipide lähti siitä, ettei homojen sopinut tehdä mitään edes suljettujen ovien takana. Lopuksi jutun kirjoittaja kuitenkin saa ihailemansa pojan mukaansa ja esittää suorastaan uhmakkaan vetoomuksen: Unohdetaan tämän maan moraalisäännöt, ollaan kahden.

Rakastellaan niinkuin [sic] muutkin. Meillä on siihen täysi oikeus. Sanat oli todennäköisesti suunnattu yhtä paljon Kallen hetero- kuin homolukijoillekin. Homoille sanat toimivat voimapuheena, ja heteroille ne pyrkivät perustelemaan sen, miksi heidän pornobuffetiinsa katettaisiin jatkossa lautanen myös homoille.

Siinä todetaan, että suomalainen yhteiskunta vainoaa lainmuutoksesta huolimatta edelleen seksuaalisia vähemmistöjään vrt. Juttuun haastateltu Pekka kertoo menettäneensä homouden vuoksi työpaikan, koska yhteiskunta ei vieläkään hyväksy homojen näkyvyyttä lukuun ottamatta sääntöä vahvistavaa poikkeusta: Joku Monsieur Mosse voi pelleillä julkkis-homona kaupallisista syistä, mutta meille muille se on edelleen mahdotonta.

Traaginen naamioleikki saa jatkua. Ainoana henkireikänään Pekka näki ulkomaanmatkat Manner-Eurooppaan ja Välimerelle, ja Kallen homosivujen voidaan sanoa profiloituneen nimenomaan tämän reiän esittelijänä ja kaupittelijana.

Sieltä kun löytyi homodiskojen lisäksi meikäläisten oma kaupunginosa homomaitokauppoineen kaikkineen sekä ennen kaikkea avoimuutta ja onnea ilman syyllisyydentuntoja: Terveisiä poikien paratiisista — miljoonakaupungista, joka kuhisee MEITÄ — kauniita, ihania, vapaita ja vapautuneita ihmisiä.

Nuoria ja vanhoja, valkoisia ja mustia, homoja ja lesboja! Tätä valtavaa ihmisjoukkoa yhdistää asia, joka on meille keskeisempi kuin kaikki muut. Homojen vastustajien kutsuminen sikamaisiksi pikkuporvareiksi ja vallankumouksen lupailu ovat esimerkkejä siitä, miten Kalle valoi meikäläisiin taistelutahtoa Ysikutoseen ja Seta-lehteen nähden poikkeuksellisen kovin painotuksin. Seuraava kappale oli varmuuden vuoksi lihavoitu: Homoseksualistit eivät kuitenkaan enää naismaisesti alistu väkivaltaan.

Se vastaa hyökkäyksiin samalla mitalla, väkivallalla ja tarvittaessa aseellisillakin vastaiskuilla. Homoseksualistit harjoittelevat kaikkialla Yhdysvalloissa itsepuolustusta, karatea, nyrkkeilyä, jopa aseiden käyttöä. Yhtä militanttia homopuhetta ei varmasti ollut Suomessa kuunaan kuultu — varsinkaan julkaisussa, jonka levikki pyöri lähes neljännesmiljoonassa.

Tämä oli kuitenkin vain ääriesimerkki, ja myöhempinä vuosina Kalle kävi kansalaisoikeustaistelua etupäässä makuuhuoneesta käsin. Siinäkin se seurasi tiiviisti kansainvälistä esimerkkiä, kuten vaikkapa aiemmasta New York -jutusta voi lukea. Kun kahdesta tuli kansa. Toistuvissa matkajutuissaan Kalle toisaalta maahantoi Suomeen aidsia edeltäneelle ajalle tyypillistä homoseksiutopiaa ja toisaalta loi sitä. Jälkimmäisestä on esimerkkinä se, miten estottomasti lehdessä kaluttiin luvun alusta lähtien suomalaisia kaupunkeja ja kohtaamispaikkoja ja miten lehden sivuilla tarjottiin suomalaislukijoille seksilomavinkkejä ja jopa seksilomia muiden kaupallisten toimijoiden kautta.

Erona vain oli se, että Ysikutonen joutui Psyken pää-äänenkannattajana hillitsemään hilujaan tarjotakseen jotakuinkin uskottavaa vastapainoa tuiki asialliselle Seta-lehdelle.

Viimeksi mainitussa kun ei todellakaan kerrottu, miten lukija voi voimaantua maailman metropolien homopuistoissa neljäs puska vasemmalta käsin. Ysikutosen matkajutut kyllä ohjasivat lukijat oikeaan puskaan ynnä baareihin ja saunoihin, mutta niissä yhdessäkään ei herkuteltu kirjoittajien tai lukijoiden omilla seksikokemuksilla.

Juuri tässä piili markkinarako, jota pornolehden sopi takoa. Hänen majapaikkanaan oli  Europeiskaja-hotelli, josta oli vain parin minuutin kävelymatka homojen suosimaan Katariina Suuren puistoon. Tällä ja muilla jutuillaan Kalle osoitti, että seksi toden totta on ihmiskunnan hauskimpia asioita. Tämä kuvasti sitä, että kansainvälisen homokulttuurin läpäissyt seksuaalinen vapautuminen oli muuttumassa eksoottisesta matkamuistosta arkitodellisuudeksi myös aavan meren tällä puolen.

Jos vielä vuonna kysyttiin, pakenevatko homoseksualistit Suomesta, nyt kotimaassakin tuntui olevan enemmän tilaa hengittää.

Aikojen muuttumista pohdittiin jutussa näin: Suomi on viime vuosina esiintynyt usein eurooppalaisten lehtien, eikä vähiten gay-lehtien palstoilla vanhoillisten, homoseksualistien syrjintää koskevien suomalaisasenteittensa ja kaksinaismoralististen homoseksuaalilakiensa ansiosta. Kun ajatellaan sallivuuden ja vapaamielisyyden suovia nautinnollisia ihmissuhteita, voi vain todeta, että Suomi on jo pelkästään Pohjoismaissa selvästi jäljessä.

Silti, kyllä Härmänkin pojan rinnassa sykkii lämmin sydän. Hänen juroutensa sekä suomalaisen elämäntavan aiheuttamat estonsa karisevat viimeistään silloin, kun pääsee toisenlaiseen, estottomaan ja iloisesti käyttäytyvään seuraan. Paikkoihin, joita Suomesta ei luulisi löytyvän ollenkaan. Ne kaikki olivat vielä muissa ravintoloissa tiettyinä iltoina järjestettyjä tilaisuuksia — Suomen ensimmäisen varsinaisen homobaarin Gay Gambrinin avautumistahan saatiin odotella vielä nelisen vuotta [ks.

Helsingin Diana-clubissa musiikki kaikaa nauhalta. Värivalot, diaheittimet, luovat omaa viehkon villiä fiilistänsä. Lavalle tulee karvarintainen kaveri, alkaa esittää; aukoo suutaan laulun tahtiin, elehtii. Lanne hurmaa, käsi tekee kaarteen, norsunluurunkoinen kukkakoristeinen viuhka heilahtaa tyylikkäästi. Iltapuku on punainen ja pitkä. Peruukki vaalea, kihartuva, kukin koristeltu. Meikki on sitä luokkaa, että joko kasvotaiteen erikoiskurssi on suoritettu arvosanalla erinomainen — tai sitten sivellin luontuu käteen syntyjään.

Rinnat on muokattu paikalleen, pehmeän muodon antaa kiinteän massan päälle puhallettu — kortonki! Kullankeltaiset rintakarvat rehottavat syvään, syvään uurretun iltapuvun kaula-aukosta.

Nyt jutun kirjoittajat olivat kuitenkin tulleet katsomaan tavallista gay-keskiviikkoiltaa ilman sen kummempia tehosteita.

Yhdeksän jälkeen ihmisiä saapuu sisään jo tasaisesti, katseet liukuvat, puheensorina yltyy, pikkupeput, farkut ja teryleenit heiluvat, ilmapiiri tihenee. Rytmikäs ja hyvin valittu diskomusiikki tunkeutuu luihin ja ytimiin. Jäämme ravintolasalin ovelle ihmettelemään eteemme aukeavaa väenpaljoutta, talo on tupaten täynnä, niin poikia kuin tyttöjäkin, vapaita paikkoja ei näy missään.

Musiikki on hyvää, jatkuvatempoista, mannermaista, ihmiset tanssivat tanssimisen ilosta. Farkut ja sporttarit tuntuvat olevan rautaa. Siksi Studio on tällä hetkellä ehdoton in Helsingin gay-piireissä. Kyse oli Erkki Juhanin Ravintola Kaisaniemessä järjestämistä diskoilloista, joista voi lukea myös aiemmasta blogikirjoituksesta sekä QX. Ysikutosestakin tutun Antinous-nimimerkin jutussa kerrotaan diskon avajaisillasta näin:

... Rakel liekki panee kovaa naintia gay

Seksiä tarjolla tarinat eroottiset homo

Joku Monsieur Mosse voi pelleillä julkkis-homona kaupallisista syistä, mutta meille muille se on edelleen mahdotonta. Samalla tunnustetaan lehden merkitys suurten massojen tavoittajana: Tuhannen ja yhden yön erotiikkaa. Musiikki on hyvää, jatkuvatempoista, mannermaista, ihmiset tanssivat tanssimisen ilosta. Tähän liittyy oleellisesti Koraanin syntyminen ja myös sen sisältämät seksuaalisäännöt. Juuri tässä piili markkinarako, jota pornolehden sopi takoa. Homoseksualistit eivät kuitenkaan enää naismaisesti alistu väkivaltaan. Nimi oli tietysti lainattu kulttihomo Monsieur Mosseltamutta muuten lehdellä oli yhtä vähän tekemistä Mossen kanssa kuin mitä Urkki - ja Manu -pornolehdillä oli omien kaimojensa kanssa. Hämeen-Anttila kummeksuu tästä kummunnutta pedofiilikeskustelua, sillä tuon ajan islamilaisessa kulttuurissa naiset naitettiin nuorina. Itse asiassa vaikka lähdekritiikki on hyvää pitää mielessä, keskiajan islamilaisia seksioppaita tai Tuhannen ja yhden yön tarinoita kirjoitettiin juuri viihtymistarkoituksessa ja siinä mielessä niitä on hyvä nytkin lukea. Ja piristeitäkin käytettiin reippaasti, niin viiniä, hasista kuin tyrmäystippojakin. Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu. Tuon ajan yhteiskunnassa avioliitto oli myös eräänlainen sosiaaliturvan muoto.

Homoseksuaaliseen mies etsii nuorempaa miestä seksi naiset